Trends en ontwikkelingen

Halal & Voedselveiligheid > Trends en ontwikkelingen

 

 

 

Moslimbevolking

Wereldwijd zijn er 1,6 miljard moslims. In Europa staat de teller inmiddels op 52 miljoen, waaronder 16 miljoen in de Europese Unie. In Nederland bedroeg het aantal moslims in 2005 rond 940 duizend en volgens de schattingen zal dat aantal tot 2010 naar 1,05 miljoen stijgen. De verwachting is dat het aantal moslims in Europa tot het jaar 2020 zal verdubbelen. Met deze groei van de moslimbevolking zal ook de vraag naar Halal producten toenemen.
 

Halal industrie

De Halal markt is groot en nog steeds groeiend. Het is bovendien een van de snelst groeiende industrieën met een wereldmarktwaarde van meer dan €500 miljard en een groei van 10 tot 20 procent per jaar. De populariteit van Halal voedsel groeit ook in Europa. De Europese Halal consumenten besteden gezamenlijk circa €90 miljard aan Halal producten. Voor de levensmiddelenindustrie wordt het dan ook steeds belangrijker om bij de productie bedacht te zijn op de voedselvoorschriften.

 

Gezond leven

De hele wereld kampt met het probleem van ongezond eten. Verkeerde eetgewoonten veroorzaken gezondheidsklachten, zoals overgewicht en hart- en vaatziekten. Het aantal mensen met overgewicht neemt ook in Nederland toe. Als reactie op het ongezonde eten is de trend ‘gezond leven’ ontstaan.

 

Gezond leven en Halal

Gezond leven vormt de basis van Halal. Naast meer bewegen, sporten en ontspanning, is bewuster eten de voornaamste manier om een gezond leven te leiden. Bewust eten betekent Halal voedsel. Dit voedsel, volgens de Halal normen en richtlijnen geproduceerd, wordt als gezond en natuurlijk beschouwd. Halal is daarom voor iedereen. Het eten dat door moslims wordt gezien als verantwoord, voedzaam en rein, zal en kan ook door niet-moslims geconsumeerd worden. De producten zijn daardoor ook populair buiten de doelgroep. In Nederlandse winkels zijn op aparte Halal schappen steeds meer vleesproducten, snacks, kant-en-klaarmaaltijden en gerechten te vinden die Halal zijn.

 

Bewustwording (moslim)consument

De consument wordt steeds bewuster en let steeds meer op wat hij eet. Ook stelt de consument steeds meer vragen over producten, ingrediënten en de herkomst ervan. Dit geldt ook voor de nieuwe generatie moslimconsumenten. De naleving van de Islam is meer dan religie en politiek. Een moslimlevensstijl is ook het maken van keuzes als consument. Zodoende wordt de moslimconsument bewuster en kritischer en zoekt hij meer Halal producten waarvan hij zeker weet dat ze inderdaad Halal zijn. In navolging van de stichting ‘Ik kies bewust’ (gezondste producten) kan er ook voor Halal producten een certificaat en een logo ontwikkeld worden om te garanderen dat de producten daadwerkelijk Halal zijn.

 

Tweeverdieners en gemaksvoeding

Het aantal huishoudens met een dubbel inkomen is de laatste jaren spectaculair gestegen en tweeverdieners eten vaker buiten de deur of kopen een kant-en-klaarmaaltijd bij de buurtsuper. Het moet snel en gemakkelijk zijn, maar wel lekker en het liefst ook gezond. De snackbar en de shoarmatent zijn nog steeds populair, maar ook kant-en-klaarmaaltijden vinden gretig aftrek. Ook ‘onderweg consumeren’ is een trend die in de komende jaren zal groeien en een belangrijke rol zal spelen op de markt van gemaksvoeding.


Deze trends zijn ook zichtbaar bij de nieuwe generatie moslims, in Europa geboren en hoog opgeleid. Vaak is de partner ook hoog opgeleid en hebben beiden een goede baan. Deze groep moslimconsumenten is kritisch en mondig geworden en wil weten of het voedsel dat zij eet ook daadwerkelijk Halal is. Het resultaat daarvan is dat steeds meer bedrijven hierop inspelen en zich op de nieuwe generatie moslimconsumenten richten.

 

 

 

NORTH AMERICA
USD 14.5 million
CENTRAL & SOUTH AMERICA
USD 820 million
EUROPE
USD 64 million
ASIA
USD 386 million
AFRICA
USD 116 million
AUSTRALIA
USD 325 million