Moslimpopulatie
Op dit moment wordt wereldwijd geschat dat er tussen de 1,7 – 1,8 miljard moslims zijn. De moslimpopulatie groeit gestaag en zal blijven groeien. In de periode 2010 tot en met 2016 is het aandeel moslims in Europa met meer dan één procentpunt gestegen. Er zijn in die periode zo’n 6 miljoen moslims bijgekomen. Ook het aantal moslims in Nederland stijgt licht. De verwachting is dat het aantal moslims wereldwijd toenemen, tegen 2030 één op de drie personen moslim zal zijn. Met deze groei van de moslimbevolking zal ook de vraag naar Halal producten en diensten toenemen.
Halal-economie
De Halal markt is groot en nog steeds groeiend. Het is bovendien een van de snelst groeiende industrieën met een wereldmarktwaarde van meer dan €500 miljard en een groei van 10 tot 20 procent per jaar. De populariteit van Halal groeit ook in Europa. De Europese Halal consumenten besteden gezamenlijk circa €90 miljard aan Halal producten. Voor de levensmiddelenindustrie wordt het dan ook steeds belangrijker om bij de productie bedacht te zijn op de voedselvoorschriften. Andere branches spelen ook in op de Halal behoefte. Bedrijven bieden trendy producten en diensten die zijn aangepast aan de Halal levensstijl. Denk hierbij aan Halal- geneesmiddelen, Halal-cosmetica, Islamitisch bankieren, Halal-logistiek en opslag, Halal-toerisme en Halal media en recreatie.
Gezond leven en Halal
Gezond leven vormt de basis van Halal. Naast meer bewegen, sporten en ontspanning, is bewuster eten de voornaamste manier om een gezond leven te leiden. Bewust eten betekent Halal voedsel. Dit voedsel, volgens de Halal normen en richtlijnen geproduceerd, wordt als gezond en natuurlijk beschouwd. Halal is daarom voor iedereen. Het eten dat door moslims wordt gezien als verantwoord, voedzaam en rein, zal en kan ook door niet-moslims geconsumeerd worden. De producten zijn daardoor ook populair buiten de doelgroep. In de supermarkt schappen zien we steeds meer diverse Halal producten zoals o.a. snacks, maaltijden en sauzen.
Bewustwording (moslim)consument
De consument wordt steeds bewuster en let steeds meer op wat hij eet. Ook stelt de consument steeds meer vragen over producten, ingrediënten en de herkomst ervan. Dit geldt ook voor de nieuwe generatie moslimconsumenten. De naleving van de Islam is meer dan religie en politiek. Een moslimlevensstijl is ook het maken van keuzes als consument. Zodoende wordt de moslimconsument bewuster en kritischer en zoekt hij meer Halal producten waarvan hij zeker weet dat ze inderdaad Halal zijn. In navolging van de stichting ‘Ik kies bewust’ (gezondste producten) zijn er ook voor Halal producten ook keurmerken en normeringen ontwikkeld. De Halal waardigheid wordt hiermee gewaarborgd.